Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

יריעות ביטומניות: שקט על הגג לעשור הקרוב

הימים שבהם הייתם צריכים לעלות בכל קיץ כדי לזפת את הגג עברו * העולם מתקדם ליריעות ביטומניות – חומר האיטום הנח, היעיל והעמיד ביותר בשוק * פזקר מציגה: יריעות ביטומניות איכותיות שיחסכו מכם רטיבות למשך עשר שנים לפחות

היו ימים שבהם נהגנו לאטום את הגגות בשכבה של זפת לוהט. פעם בשנה, גם בתקופות בצורת, היינו גוררים חביות עמוסות בחומר השחור לגג, מבעירים אש, שולפים מגב ויוצאים למלאכה. זה היה מסריח, זה היה מסוכן ובעיקר, גרם לכל העוסקים במלאכה להרגיש זיפת.

הביטוי זיפת הולך ונעלם מהעולם ביחד עם עידן הזפת. כיום, מי שמחפש איטום מתקדם לגג שלו, כבר מזמן מצא תחליפים נוחים, עמידים ויעילים הרבה יותר. התחליף המומלץ ביותר לאיטום הגג ומעוגן בחוק הוא יריעות ביטומניות, חזקות וגמישות, בעובי של ארבעה עד חמישה מ"מ, המולחמות זו לזו באופן שיוצר מעין שטיח על גבי כל המשטח שנועד לאיטום.

היריעות הביטומניות מאפשרות לכסות שטחים גדולים ללא מאמץ מיותר: גגות ומשטחי בטון, מרפסות, חללים תת קרקעיים וקירות (ישנן יריעות מיוחדות המותאמות במיוחד לאיטום של אדניות נגד שורשים ). אגב, אפילו גגות שעברו בעבר זיפות רגיל יוכלו לעבור המרה לביטומניות – בעזרת טיפול מתאים (ועל כך בהמשך).

וזה שווה את ההשקעה: היריעות הביטומניות מספקות איטום אופטימלי ובניגוד לזפת של פעם – מחזיקות מעמד במשך 10-20 שנים לפחות. זה חוסך בעלויות, זה חוסך בעבודה וזה כמובן חוסך בהתעסקות השנתית של בדיקת נזילות (או, לא עלינו, תיקון של נזילה בדיעבד). פלא שמדובר בחומר האיטום הנפוץ ביותר בשוק?

נח לשימוש – אבל דורש טיפול נכון

עם זאת, חשוב לדעת שכדי שהיריעות הביטומניות יספקו את הסחורה, חייבים להתנהג אליהם בצורה נאותה. ראשית, לבחור ביריעות איכותיות, עם תו תקן ישראלי. שנית, חשוב לנקות היטב את המשטח מכל לכלוך שקיים עליו שכן לכלוך שיילכד מתחת ליריעה שמונחת על המשטח יפגום במלאכת האיטום. הגג חייב להיות חלק, ללא בליטות או קצוות מתכת שעלולים לפגום במרקם היריעה הביטומנית. אם הגג אינו חלק, יש למלא את החללים בדייס צמנטי / ביטומן חם.

אם מדובר בגג שיש עליו מתקנים (דודי שמש, אנטנות, צלחות לוויין וכיו"ב) – צריך לפנות אותם (זמנית) בעת הנחת היריעות. ואגב, אם מדובר בגג רטוב – תנו לו להתייבש. אם לא תספקו ליריעות את המשטח המתאים תפספסו את היתרונות העצומים שלהן לטווח הרחוק ואלי אפילו לטווח הקצר.

מה זה בעצם יריעה ביטומנית?

היריעה הביטומנית, כשמה כן היא, מבוססת על חומר בשם ביטומן – מוצר תרמופלסטי (מתרכך בחום) שמתקבל מתהליך הזיקוק של נפט גולמי. מדובר בחומר שמזכיר את הזפת של פעם, רק בלי כל הקטע של החביות, המבערים המגב והאדים הרעילים. בעת ריתוך היריעות, הביטומן שמוטמע בהן ועבר העשרה של חומר פולימרי, מתרכך והופך לנוזל צמיגי. לאחר סיום העבודה הוא מתקרר ומתמצק.

היתרון הגדול בעבודה עם יריעות ביטומניות – מעבר לנוחות בעבודה ולתוצר האופטימלי – הוא השריון שעוטף את הביטומן ומגן עליו מפני שינויים בטמפרטורות, כך שהיריעה הופכת לעמידה במיוחד לאורך שנים אורכות. בנוסף, בחלק מהיריעות משולבים מראש תוסף נגד שורשים וציפוי חול סיליקה, מה שיעיל במיוחד באיטום של אדניות וגגות שבהם יש חשש לצמיחה של צמחייה שתפגום באיטום.

ואגב, חשוב לדעת שישנם בשוק שני סוגים עיקריים של יריעות ביטומניות: יריעות APP – הזן הנפוץ ביותר כשמדובר באיטום גגות בישראל, שכן מדובר בחומר בעל עמידות גבוהה לחום ולשמש המזרח תיכונית; הזן השני הוא יריעות SBS, שהיתרון שלהם הוא שרידות גדולה יותר בתנאי קור ולכן הן מתאימות לגגות באזורים מושלגים, כמו גם לאיטום של מרתפים, מקלטים ומשטחי בטון תת קרקעיים.

והכי חשוב: יריעות ביטומניות – רק מהמומחים

ההיצע בשוק הולך וגדל. ישנם סוגים רבים של מוצרים שיוכלו לספק עבורכם פתרונות איטום ראויים, עם פונקציות משתנות ובטווחים שונים של מחירים. בין אם אתם בוחרים להשתמש בפתרון הפופולרי של יריעות ביטומניות ובין אם תעדיפו ללכת על אלטרנטיבה אחרת, חשוב שתדעו שהגג שלכם בידיים טובות: רכשו מוצר בעל תו תקן, שאתם יודעים בדיוק מי היצרן שלו וממה הוא מורכב ולא פחות חשוב, לכו על מתקין שמכיר את העבודה ולא ישאיר לכם נזקים. ובקיצור – כשאתם מקבלים החלטות בנוגע לאיטום, לכו על הטובים ביותר: פזקר, כי איטום זה העסק שלנו מאז שנת 1934.

מאמרים נוספים

איטום חדר האמבטיה: עצות זהב למניעת רטיבות

שיפוץ זה אמנם דבר שלא עושים בכל יום, אבל איטום של חדר האמבטיה זה כבר באמת משהו יוצא דופן * כדי שהחדר הרטוב לא יהפוך לבעיה הרטובה של הבניין, קבלו כמה טיפים לאיטום מושלם * וכמובן, הכי חשוב, אל תתפשרו על חומרי האיטום המובילים של פזקר